سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه از مالت رفت و تو را پند آموخت ، از دستت نشد و نسوخت . [نهج البلاغه]
 

-

دوشنبه 87 فروردین 19 , ساعت 2:17 عصر

سخن شیوا

آغاز آفرینش و آفرینش آسمان‏ها

 

امام علی‏علیه السلام در چند جای نهج البلاغة از خلقت هستی سخن گفته است . چکیده نظریه ایشان درباره آفرینش هستی به این شرح است:

 آغاز آفرینش ، فضا بود که خدا آن را از نیستی پدید آورد و در آن ، نواحی و کناره‏ها و راه‏های هوایی ایجاد کرد . آن‏گاه ، خدای عزّوجل در این فضا ، مایعی سنگین و موّاج آفرید و آن را در معرض بادی قوی قرار داد که آن را برهم آورد و از گسترش و پراکندگی حفظش کرد . آن‏گاه ، بادی سترون از نوع دیگر بیافرید که بر آن مایع از یک سو وزیدن آغازید و آن را بر هم زد و به حرکت وا داشت و آن را چون مشک سقّایان برهم زد و در نتیجه چون دودی در فضا پراکنده گشت . از گاز به دست آمده ، آسمان‏ها و ستارگان و سیارات را آفرید و فاصله بین کهکشان‏ها همچنان انباشته از این گاز است . ستارگان با گرد آمدن ذرّه‏های این گاز در یک مرکز معیّن به شکل جرم پدید آمدند و این، حاصل چرخش ذرّات به دور این مرکزها بود و با خنک شدن این گازها و با تبدیل شدن آنها به عناصری سفت‏تر ، گازها به سیّالاتی تبدیل شدند که نمونه آنها در خورشید است . آن‏گاه ، سیّالات به اجسام سختی نظیر آنچه در زمین و سیّارات است ، تبدیل گشتند (تصنیف نهج البلاغة: 788 - 777).

 اتم شناسی

 

5654 . امام علی‏علیه السلام: [ خداوند ،] گِرد هم آورنده متفرّق‏های اشیاء ، و پراکنده‏سازِ کنار هم آمده‏های آن است . پراکنده‏های آن بر پراکنده‏ساز آن ، و گِرد هم آمده‏های آن بر گِرد هم آورنده آن دلالت می‏کنند و این ، مفهوم سخن خداوند است که می‏فرماید: «وَ مِن کُلِّ شَیْ‏ءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ؛ [ذاریات ایه 49]  و از هر چیزی دو گونه (نر و ماده) آفریدیم . امید که شما عبرت گیرید» . [4:139:1] .

 5655 . امام علی‏علیه السلام: امّا جمادات ؛ او به قدرت خود ، آنها را نگه داشته است ، و به هم پیوسته‏های آنها را حفظ کرده تا از هم نگریزند ، و از هم گریزان‏های آنها را نگه داشته تا به هم نچسبند . [عیون الخبار الرضا]

 

 آوازه آسمانی

 

6059. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! خوشا به حال دوستداران و تأییدکنندگانت، و بدا به حال دشمنان و تکذیب‏کنندگانت!

 دوستداران تو در آسمان هفتم و زمین هفتم و در میان آن دو، شناخته شده‏اند. آنان، دیندار، باتقوا، متین و دارای روشی نیکو هستند که برای خداوند، فروتنی می‏نمایند. دیدگانشان فرو افتاده است، قلب‏هایشان به یاد خدای عزّوجل می‏تپد، حقِّ دوستیِ (ولایتِ) تو را به جا می‏آورند، زبان‏هایشان به بیان برتری‏های تو گویاست، و چشمانشان به خاطر محبّت تو و پیشوایان از میان فرزندانت اشک ریزنده است .

 آنان با انجام دادن آنچه خداوند در کتابش فرمان داده و در سنّت نبوی، بر سرِ آن، بُرهان‏هایی برایشان آورده است، به خدا نزدیکی می‏جویند و به آنچه اولو الأمر دستورشان دهد، عمل می‏کنند. پیوستگانی هستند که از هم نمی‏بُرند و دوستانی هستند که دشمنی نمی‏ورزند .

 به درستی که فرشتگان، بر آنان درود می‏فرستند و دعاهایشان را آمین می‏گویند. [ نیز] برای گناهکارشان طلب آمرزش می‏کنند؛ در حضور او حاضر می‏شوند و در نبود او نگران می‏شوند تا برپایی روز قیامت. [عیون الخبار الرضا] .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ